Handig eiwitrijk na het sporten

 

Vooraf:

Met een fulltime baan, twee jonge kinderen, een man met een groeiend bedrijf in geurenmarketing en een sociaal leven, probeer ik ook nog tijd te reserveren om te sporten en gezond te leven. Een nieuwe uitdaging op dat vlak, vormt de beklimming van de Mont Ventoux in juni. Dit ga ik doen met een diverse groep mensen die gekoppeld zijn aan mijn werk in Elburg. Jongeren, ouderen, mensen met een licht verstandelijke beperking, met een lichamelijke beperking en mensen met een psychiatrisch verleden gaan wandelend de berg op. In de aanloop naar deze prestatie wordt er door iedereen serieus getraind. Zo ook door mij. Hardlopen, krachttraining en geregeld lange wandelingen staan op het programma. Voeding speelt daar ook een belangrijke rol in, want spieren hebben eiwitten nodig om te herstellen en te groeien. Geheel koolhydraatvrij, zal ik niet gaan eten. Dat is in een druk gezin als de onze niet haalbaar. Minder koolhydraten, meer eiwitten is een uitdaging die ik aan wil gaan.

 

Bevindingen repen:

Oh Yeah proteine reep Chocolade caramel

Het is niet altijd makkelijk om na het sporten een eiwitrijke snack of maaltijd te verzinnen. De boterham met pindakaas is allang verbannen, mede door man en kinderen die deze lucht erg vervelend vinden. Kwark of yoghurt met muesli is vaak zo’n gedoe. Ik wil snel even iets kunnen eten om daarna onder de douche te springen, voordat ik teveel afkoel. Niet eerst de keuken in hoeven om een ei te bakken. De repen van “Oh Yeah” bevatten veel eiwit en weinig caloriën. Dat is een mooi gegeven, maar hoe smaakt het dan? Verschillende repen heb ik uitgeprobeerd en over het algemeen valt te zeggen dat de repen veel weg hebben van een Lyon of een Snickers. Een goed gevulde chocolade, caramel reep, met een stevige bite en een prettig gevoel dat je je spieren helpt herstellen door het eten van zo’n lekker tussendoortje.

 

Bevindingen shakes:

Oh Yeah Proteine Shake Aardbei

De proteïnerijke shakes van “Oh Yeah” zijn ideaal om als makkelijk ontbijt vóór een krachttraining te nemen. Makkelijk, maar ook erg lekker. De associatie met een milkshake is snel gelegd, helemaal als je de shakes eerst een nacht in de koelkast hebt liggen. De romige smaak is erg fijn en als maaltijdvervanger vult de shake ook echt wel. Zo nodig is het heel makkelijk om een shake mee te nemen om na een training eiwitten aan te vullen.

En niet onbelangrijk:
De flesjes zien er niet dieet- of sportvoedingsachtig uit, maar zien eruit alsof ze naast de fristi en chocomel in de schappen staan. Toch prettig, want de opmerkingen van anderen over dieten zijn niet altijd heel positief.